Bra och dåliga sidor och hälsa
DATUM: 2008-03-17 TID: 14:56:03

Igår satt jag och skrev lite om hur jag kan förbättre mig själv fysisk och psykiskt. Skrev upp en hel del i ett kollegieblock och jag tänkte skriva upp det här. Fick lite inspriration när jag hittade tre nummer av iForm.

Bra sidor
* Ägnar tid åt Max

Dåliga sidor
* Matvanor
* Humör
* Ta hand om mig själv (utseendet)
* Tröstätning
* Matlagning (är verkligen dålig på det)
* Lathet
* Motion
* Trösta Max (får oftast panik av det och är inte bra på att trösta honom)
* Tacksamhet (dålig på att visa tacksamhet)
* Städning (dålig på att städa, slarvar oftast)

Som ni ser har jag mer dåliga sidor än bra. Men det ska ändras, nu kommer det lite andra tips.

Lura den falska hungern
* Ät mat som doftar och smakar
* Tugga maten nogrant
* Protein mättar fort
* Drick ALLTID ett glas vatten innan maten
* Börja måltiden med fiber (grönsaker, knäckebröd m.m)
* Ät snålt men ofta
* Motionera


Tips på att stilla hungern: musik, motion och sex

Gräla konstruktivt

* Tala för sig själv
* Håll huvudet kallt
* Be om en timeout
* Lyssna på varandra
* Var försiktiga med anklagelser
* Låt varandra tala till punkt
* Öva er på att gräla

Byt hatade måltider till goda
Stekt lever = Kyckling utan skinn med romansallad
Kikärtor = Havregryn
Brysselkål = Spenat
Musslor = Ägg och paranötter
Ost = Yoghurt
Makrill = Valnötter och rapsolja

Mer protein i (exempel på vad man kan gå ner i vikt med):
Morgon: Lättyoghurt med havregryn och russin
Mellanmål: 20 gram mandel
Lunch: Grova grönsaker, sojabönor och grovt fransktbröd
Mellanmål: 2 halva skivor grovt bröd med ost (10%) och 2 skivor rökt skinka
Kväll: 150 gram magert oxkött, svart- och persiljerot, bulgur och lite olja

Byte av vissa produkter (som är nyttigare):
Vatten -> Äpple
Smågodis -> Mandlar
Grönt äpple -> Rött äpple
Sallad -> Grova grönsaker
Kaffe -> Te
Kalaspuffar -> Havregryn
Potatis -> Ägg (på smörgås)
Chips -> Banan
Kött -> Fisk
Läsk -> Vatten
Choklad -> Lynchéefrukter
Päron -> Mangofrukt

Nu kommer listan på vad som ska förändras hos mig
* Motionera minst 15 min/dag, helst 30 min
* Plocka alltid undan efter mig, storstäda 2 ggr/veckan och vår/vinter städa en gång i halvåret
* Ät järntabletter, vitaminer och kosttillskott varje dag
* Stadig frukost med the och juice
* "Avancerad" lunch med grönsaker
* Lätt kvällsmat
* 2 mellanmål om dagen
* Lek mer med Max
* Bosta tänderna och tvätta ansiktet varje morgon och kväll
* Duscha och smörj in hela kroppen dagligen
* Be inte andra göra saker, gör det själv
* Visa mer tacksamhet
* Tänk på humöret
* Godis endast på lördagar (max 20 kr)

Om en månad eller så ska jag skriva om mina bra och dåliga sidor och listan som ska förändras hos mig. Ja, det blev ett långt inlägg idag.

Jag sla verkliga kämpa för att få igenom allt på listan så mindre och mindre ska vara där. Till slut inget eftersom jag inte kommer behöva förändra något då.

Kommentarer
Postat av: Mini

vad trevligt att du har skrivit den här listan! måste säga att jag blev positivt överraskad. Det första steget att förändra en dålig sida hos sig själv är ju att erkänna att man har den. Hoppas du lyckas med det du tagit för dig.. låter som ett himla jobb bara :) är inte säker på att jag själv skulle orka :P men men. Du är jätteduktig!!! kämpa på! kram

2008-03-19 @ 21:49:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0